Ile pieniędzy przeznaczyć na reklamę firmy?

Pytanie zawarte w temacie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Kalkulacja wydatków na reklamę firmy zależy od wielu czynników. Z pewnością najważniejszym z nich jest budżet, jakim firma dysponuje, czy rozpoznawalność, jaką może pochwalić się jej marka. Niektóre firmy chcą się reklamować, inne nie. Dla niektórych to konieczność, dla innych jest to działanie poboczne. Nie mniej jednak, wiadomym jest fakt, że reklama w dzisiejszym świecie ma ogromne znaczenie. Mówi się nawet, że bez niej firma nie odnajdzie swoich odbiorców, a tym samym nie zarobi, nie sprzeda swoich produktów i usług. Każdemu przedsiębiorcy zależy na tym, by dotrzeć do potencjalnych zainteresowanych. Jeśli nie jest w stanie zrobić tego własnymi siłami, buduje w swojej firmie zespół marketingowy lub zatrudnia agencję z zewnątrz. Niestety, do dziś panuje przekonanie, że działy marketingu są w firmie zbędne. Warto jednak zastanowić się nad ich ogromną rolą, jaką jest właśnie kreacja reklam. To dzięki nim marka ma szansę zaistnieć, zostać zauważona i wyróżniona na tle ogromnej konkurencji. Jaką kwotę przeznaczyć na działania reklamowe firmy? Nie jest możliwe sprecyzowanie konkretnej sumy.

Jednak wielu specjalistów od reklamy, tłumnie twierdzi, że 5% od wartości sprzedaży to bardzo dobra kalkulacja. Zainwestowanie takiej sumy, pozwoli firmie na 10-30 procentowy rozwój w odniesieniu do roku poprzedzającego. Jak planować budżet na reklamę krok po kroku?

  • Najważniejsze jest, by już na samym początku projektowania budżetu firmy, ująć w nim działania reklamowe, czyli wspomniane 5%. Z reguły budżet planuje się z rocznym wyprzedzeniem, a dzięki temu, wiadoma będzie konkretna kwota, którą można przeznaczyć na reklamę, czy agencję reklamową, która zajmie się takimi działaniami firmy;
  • Znajomość kwoty, która ma być przeznaczona na reklamę to nie wszystko. Bardzo istotne jest również wyliczenie odpowiednich części na różne kanały reklamy. Niektóre są droższe, inne wymagają większego zaangażowania. Dobranie najlepszych kanałów względem marki jest niezwykle istotne. Nie zawsze firma musi komunikować się w telewizji, czy radiu. Niektóre mogą zrezygnować z działań w internecie. Najważniejsze jest rozpoznanie swoich odbiorców;
  • Planowanie budżetu na reklamę powinno mieć charakter cykliczny. Oznacza to, że w każdym planie rocznym, powinna znaleźć się wzmianka o części pieniędzy przeznaczonej na reklamę. Dzięki temu, kreacje reklamowe będą docierać do odbiorców stale i nie powstanie żadna luka, która mogłaby być niebezpieczna w odbiorze.

.